O nas
Nasz ośrodek umożliwia realizację obowiązku szkolnego dzieciom i młodzieży
z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim, a także ze sprzężonymi niepełnosprawnościami np.: upośledzenie umysłowe i mózgowe porażenie dziecięce, autyzm.
Głównym zadaniem ośrodka jest przygotowanie wychowanków, w miarę ich możliwości,
do samodzielnego udziału w życiu społecznym poprzez integrację ze środowiskiem i zapewnienie warunków wszechstronnego rozwoju.
Zadania te realizowane są przez:
- zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w szkole i internacie
- zajęcia teoretyczne i praktyczne przysposobienia do pracy
- zajęcia terapeutyczno-rewalidacyjne
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to
wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikację małego dziecka niepełnosprawnego, od chwili jej wykrycia do czasu podjęcia przez dziecko nauki w szkole, a także – pomoc i wsparcie udzielane rodzicom i rodzinie w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem w zakresie określonym przez indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny.
Wczesnym wspomaganiem objęte są
dzieci w wieku 0-6 lat oraz ich rodziny w wymiarze od 4 do 8 godzin miesięcznie, w zależności od potrzeb psychofizycznych dziecka, na podstawie opinii wydanej przez zespoły orzekające działające w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym w poradniach specjalistycznych.
Zajęcia wczesnego wspomagania prowadzą nauczyciele posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka i specjaliści
(psycholog, logopeda, rehabilitant, pedagog, oligofrenopedagog, inni). Skierowanie dziecka na zajęcia wczesnego wspomagania wydaje organ prowadzący placówkę na podstawie wniosku rodziców i opinii wydanej przez instytucję stwierdzającą konieczność prowadzenia takich zajęć.
Nasz ośrodek zapewnia miejsca w internacie (2 i 4-osobowe pokoje),
korzystanie z wyżywienia w stołówce za niewielką odpłatnością. Rodzice pokrywają tylko koszty zakupu produktów spożywczych.
W ośrodku zorganizowano pracownie:
- gospodarstwa domowego
- komputerową z dostępem do internetu
- 2 pracownie do ćwiczeń korekcyjnych, wyposażone w specjalistyczny sprzęt rehabilitacyjny
- gabinet logopedyczny
- gabinety do terapii: Metodą Tomatisa, EEGBiofedbeck, Integracji Sensorycznej oraz Alternatywnych metod komunikacji AAC
- sala doświadczania świata